Polskie firmy na europejskim rynku

Wejście Polski do Unii Europejskiej otworzyło przed rodzimymi przedsiębiorcami wiele nowych możliwości, przede wszystkim znacznie ułatwiło przepływ towarów i ludzi, sprawiło także, że wiele jednolitych dla całej Unii regulacji znacznie ułatwia prowadzenie działalności na europejską skalę. Choć nadal pozostały także regulacje prawne właściwe dla danego kraju, przykładem może być choćby – rejestr REA Hiszpania. Należy podkreślić jednak, że wiele polskich firm nie cofa się przed działalnością na rynku unijnym, a wręcz przeciwnie wiele z nich właśnie do tego dąży.

Jest wiele sposób na jakie polscy przedsiębiorcy wkraczają na zagraniczne rynki, jednym z najpopularniejszych jest eksport. Towary produkowane w Polsce są następnie rozwożone po całej Europie, jest to jedna z częstszych form wkraczania na europejskie rynki. Sprzedaż eksportowanych towarów odbywa się na wiele różnych sposób, część firm sprzedaje je za pośrednictwem internetu, inne podejmują współpracę z lokalnymi dystrybutorami i sprzedawcami, którzy pośredniczą w sprzedaży towarów eksportowanych z Polski, jeszcze inne, zwłaszcza w przypadku dużych zamówień i wartościowych towarów za pośrednictwem przedstawicieli handlowych pozyskują bezpośrednio odbiorców. Często także polskie firmy, aby nie korzystać z pomocy pośredników decydują się otworzyć własne filie za granicą.

Wzrost zarobków dziedzki założeniu firmy za granicą.
źródło

Część polskich przedsiębiorców posuwa się o krok dalej i rozpoczyna w krajach Unii własną działalność gospodarczą. Tą opcję wybierają zwłaszcza Ci, którym zależy na mniejszych kosztach prowadzenia działalności. Takie osoby albo podejmują działania na terenie kraju, w którym rejestrują swoją firmę, albo świadczą usługi w części na terenie danego kraju, a w części na terytorium Polski. W dobie internetu pojawia się coraz więcej usług, które można oferować zdalnie i nie jest wymagana obecność w danym kraju. W zasadzie w niektórych zawodach i branżach można oferować usługi w jednym kraju będąc de facto na drugim końcu ziemskiego globu.

Nie ma zasady, co do kierunków ekspansji polskich firm na terytorium Unii. Jeśli chodzi o eksport część firm decyduje się na działania na rynkach Zachodnich inne wybierają Europę Środkowo – Wschodnią. Znaczna część firm z polskim kapitałem miała swoje siedziby w Wielkiej Brytanii, ze względu na niskie koszty prowadzenia działalności, po Brexicie ich dalsze losy pozostają pod znakiem zapytania. Podsumowując należy stwierdzić, że na europejskim rynku jest naprawdę wiele polskich firm i produktów.